Nantes vælger banebrydende el-bus-teknologi fra ABB

2017-10-25 - Verdens hurtigste forbindelsesteknologi til hurtigladning af el-busser skal sætte strøm til de første fuld-elektriske busser på hele 24 meter.

ABB har vundet en ordre på 20 millioner USD fra den schweiziske busproducent HESS på levering af hurtigladerteknologi til 20 el-busser og tilhørende infrastruktur til den franske by Nantes. Busserne vil blive drevet af operatøren af offentlige transportmidler Société d'Economie Mixte des Transports de l'Agglomération Nantaise (Semitan).

Batterier monteret på tagene af Nantes-busserne vil blive opladet på 20 sekunder med en 600-kilowatt-effekt på udvalgte stoppesteder, mens passagererne stiger af og på. Det tager mindre end et sekund at forbinde bussen til ladestationen, hvilket gør det til verdens hurtigste forbindelsesteknologi til hurtigladning. Yderligere 1-5 minutters opladning ved endestationen lader batterierne helt op på ny.

ABB's hurtigladerteknologi og traktionsudstyret om bord på bussen, som aktiverer hurtigladningen, er en del af den nyskabende løsning TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation), som er verdensførende inden for sin art.

Busserne vil køre på ruten Busway Bus Rapid Transit (linje 4) og forbinde den historiske bydel i Nantes med kommuner på sydsiden af Loire-floden. Det nye bussystem vil øge passagerkapaciteten med 35 procent og muliggør bæredygtig transport af omkring 2.500 pendlere hver time. Siden rutens indvielse i 2006 er antallet af passagerer steget, hvilket har ført til overfyldte busser. De 24 meter lange, fuld-elektriske busser fra HESS vil være de første af deres art i verden, der er udstyret med denne hurtigladerteknologi, som muliggør et højere antal passagerer, emissionsfri offentlig transport og støjreduktion. Busserne forventes at være i drift ved udgangen af 2018.

"Denne revolutionerende teknologi kræver ingen køreledninger og giver stille offentlig transport uden emission – det gør den til et anvendeligt alternativ til busser med fossile brændstoffer og udgør en model for fremtidig bytrafik," siger Claudio Facchin, direktør for ABB's Power Grids-afdeling. "Projektet er et eksempel på, hvordan vi engagerer os i at levere kundeværdi gennem teknologi og innovation, og det styrker vores position som det foretrukne valg, når det handler om at muliggøre et stærkere, mere intelligent og grønnere net i overensstemmelse med vores Next Level-strategi."

Hver eneste af de nye el-busser kan transportere 151 passagerer og vil være udstyret med en energieffektiv fremdriftsteknologi, der består af kørestrøms- og hjælpekonvertere, permanente magnettraktionmotorer, tagmonterede batterienheder og energioverførselssystemer.

      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Udskriv
      • E-mail

    Kontakt os

    For yderligere information, kontakt:
    seitp202 8fd5e3eaab399fb6c12581c4002d8a2c