Partnerskaber er fremtiden i fødevareindustrien

2016-10-18 - Vi skal væk fra det traditionelle leverandør-mindset og se hinanden som partnere. Det er forudsætningen for, at fødevareindustrien får det maksimale udbytte af den teknologiske og digitale revolution, som er i gang.

Sådan lyder opfordringen fra ABB’s globale chef for fødevarer Markus Brettschneider. Han er på vej til Danmark, hvor han den 1. november er med til åbne FoodTech i Herning. Efter knapt fire år som bl.a. adm. direktør hos mejerigiganten FrieslandCampina skiftede Markus Brettschneider fra kunde- til leverandørsiden, da han i begyndelsen af 2016 blev global chef for fødevarer i ABB. Han står nu i spidsen for ABB’s strategiske satsning inden for fødevarer, hvor ambitionen er at sikre ABB en top 3-position i markedet.

To tendenser styrer udviklingen i fødevareindustrien
Ifølge Markus Brettschneider er der særligt to tendenser, som vil påvirke fødevareindustrien de kommende år: Middelklassen vokser og den fjerde industrielle revolution. Middelklassen vokser, så flere og flere familier i store dele af verden vil gå i butikkerne eller på nettet efter emballerede kvalitetsfødevarer. Dermed vokser både efterspørgslen og kompleksiteten, som fødevareindustrien skal kunne håndtere.

- Hele forsyningsledet skal mestre kvalitet, fødevaresikkerhed og hygiejne til perfektion og samtidig begrænse omkostningerne og energiforbruget mest muligt, forklarer Markus Brettschneider.

Nøglen til at sikre fødevarer overalt i verden og ressourceoptimering er i høj grad ny teknologi og digitalisering.

- Den fjerde industrielle revolution forandrer industrien fundamentalt indefra. Med automatisering, robotisering og digitalisering kan fødevareproducenter skrue op for produktiviteten og knække koden til den øgede kompleksitet, ikke mindst ude på eksportvirksomhederne, der skal tilpasse, pakke og distribuere fødevarerne til stadigt større dele af verden, forklarer han.

Dansk fødevareindustri har stærkt udgangspunkt
Den 1. november åbner Markus Brettschneider FoodTech i Herning, og han glæder sig til at møde danske samarbejdspartnere.

- Danmark har en meget konkurrencedygtig fødevareindustri på tværs af segmenter, konstaterer han og fortsætter:

- Jeg har selv oplevet det på nærmeste hold. For i mit tidligere job var en af de største konkurrenter dansk.

Skal dansk fødevareindustri fastholde sin stærke position, er det dog nødvendigt, at virksomhederne griber mulighederne, som den fjerde industrielle revolution giver.

- På mejeriet producerede vi yoghurt med fire forskellige slags smag. 10-15 år efter var der 96 smagsvariationer med hundredvis af ingredienser i forskellige pakninger til forskellige lande i Europa. Den stigende kompleksiteten betyder, at digitalisering og robotisering bliver en nødvendighed for at forblive konkurrencedygtige, vurderer Markus Brettschneider.

ABB forener automatisering, robotter og digitalisering
Med sin årelange erfaring, også fra kundesiden, er Markus Brettschneider overbevist om, at ABB har noget særligt at tilbyde:

- Vi er en global virksomhed med stærk lokal tilstedeværelse. Vi kan som den eneste levere løsninger inden for både automatisering, robotisering og digitalisering. Altså hele spektret inden for den fjerde industrielle revolution. Vi er også eksperter i at sikre ubrudt energiforsyning, som er vitalt for procesvirksomheder. Som teknologivirksomhed med stort ”T” har vi den fordel, at vi på fødevareområdet kan trække på kompetencer og erfaringer i andre dele af virksomheden, siger han. Og han fremhæver, at ABB netop har ansat Guido Journet som ”Chief Digital Officer” med direkte reference til koncernledelsen.

Men skal kunder og leverandører som ABB sammen forløse det teknologiske og digitale potentiale, kræver det et opgør med det traditionelle leverandør-mindset.

- Vi er nødt til at se hinanden som partnere, ellers har vi ikke den rigtige ramme for fx udveksling af data og kundedrevet innovation, understreger Markus Brettschneider. Han glæder sig derfor over, at viljen til partnerskaber vinder udbredelse.

Og han er ikke i tvivl om, hvad der er motivationen for at lykkes sammen:

- Det er en kolossal udfordring at ernære hele verdens befolkning på en sikker måde, og det er ekstremt motiverende at være med til at løse den udfordring med ABB’s samarbejdspartnere.

      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Udskriv
      • E-mail
    seitp202 b8c9b75640a017cec1258050002df68c